ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ
Μάθημα 5ο : Μεγάλες αλλαγές στη διοίκηση της αυτοκρατορίας
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η αυτοκρατορία τον 3ο και 4ο μ.Χ. αιώνα και τα μέτρα που πάρθηκαν για την αντιμετώπισή τους.
- Να κατανοήσουν τις βασικές ιστορικές έννοιες που σχετίζονται με την ενότητα όπως: τετραρχία και ανεξιθρησκία.
- Να εκτιμήσουν τη διαχρονική αξία του διατάγματος της ανεξιθρησκίας (Μεδιολάνων) και την επικαιρότητά του ως σήμερα.
ΣΤΟΧΟΙ
- Να κατανοήσουν οι μαθητές τους λόγους μεταφοράς της πρωτεύουσας και τους λόγους αύξησης του πληθυσμού της.
- Να εκτιμήσουν τις ενέργειες του Μ. Κωνσταντίνου, που είχαν στόχο να γίνει η αυτοκρατορία ισχυρή.
- Να κατανοήσουν το ρόλο που έπαιξε η ελληνική γλώσσα για την εξέλιξη της αυτοκρατορίας.
Σχεδιάγραμμα μαθήματος Απαντήσεις στο Τ.Ε.
Μάθημα 7ο: Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με σπουδαία έργα τέχνης
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν το ενδιαφέρον του Μ. Κωνσταντίνου για τη νέα πρωτεύουσα, την οχύρωση και τη διακόσμησή της.
- Να κατανοήσουν το σεβασμό του αυτοκράτορα στα σύμβολα της παλιάς θρησκείας, αλλά και το ρόλο που έπαιξαν τα έργα του Κωνσταντίνου στην εξέλιξη της πόλης.
- Να συνδέσουν την επιλογή της θέσης και το σχεδιασμό κτίσης του Βυζαντίου και της Κωνσταντινούπολης με τους σχετικούς γι αυτές τις πόλεις θρύλους και παραδόσεις.
Μάθημα 8ο: Ο Χριστιανισμός γίνεται επίσημη θρησκεία
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν οι μαθητές και να κρίνουν τις ενέργειες του Ιουλιανού για την επαναφορά της παλαιάς θρησκείας και του Θεοδοσίου για την επικράτηση του Χριστιανισμού.
- Να συγκρίνουν τις ενέργειες των δυο αυτοκρατόρων με εκείνες του Μεγάλου Κωνσταντίνου.
- Να κατανοήσουν την έννοια του φανατισμού και μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα να διαπιστώσουν τις συνέπειές του.
Μάθημα 9ο: Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε ανατολική και δυτική
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι μαθητές τους λόγους διαίρεσης της αυτοκρατορίας.
- Να κατανοήσουν τα στοιχεία που ένωναν τους κατοίκους του Ανατολικού κράτους και τους βοήθησαν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα.
- Να επισημάνουν τους λόγους κατάκτησης του Δυτικού κράτους και να εκτιμήσουν τις επιπτώσεις της διάλυσής του για όλη την αυτοκρατορία.
Μάθημα 10ο: Το παλάτι, ο ιππόδρομος και οι δήμοι
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τα σημαντικά αυτά έργα του Κωνσταντίνου στη νέα πρωτεύουσα.
- Να κατανοήσουν το ρόλο που διαδραμάτιζαν οι δήμοι, το παλάτι και ο ιππόδρομος στη ζωή των κατοίκων της Πόλης.
- Να συνδέσουν τα βυζαντινά θεάματα και τα σωματεία των Δήμων με ανάλογα σημερινά.
- Να κρίνουν τη μεταφορά έργων τέχνης για το στολισμό άλλων πόλεων.
Μάθημα 11ο: Η καθημερινή ζωή και οι γιορτές στο Βυζάντιο
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν οι μαθητές στοιχεία από την καθημερινή ζωή των Βυζαντινών, τις εργασίες και τις γιορτές τους και να συγκρίνουν όλα αυτά με αντίστοιχα σημερινά.
- Να εκτιμήσουν τη σημασία της καλής λειτουργίας της αγοράς και των λιμανιών για τη ζωή των πολιτών και την οικονομία μιας πόλης και μιας χώρας.
- Να διακρίνουν τους τρόπους επικοινωνίας και ψυχαγωγίας των Βυζαντινών, να τους αντιπαραβάλουν με τους σημερινούς και να κατανοήσουν την έννοια του πολιτισμού.
Μάθημα 12ο: Η εκπαίδευση στο Βυζάντιο
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν οι μαθητές στοιχεία από τη βασική εκπαίδευση των παιδιών στο Βυζάντιο και να τη συγκρίνουν με τη σημερινή
- Να διαπιστώσουν την προσφορά της Εκκλησίας στη βυζαντινή εκπαίδευση.
- Να κατανοήσουν τις κοινωνικές αντιλήψεις της εποχής σχετικά με την εργασία και την εκπαίδευση των παιδιών και να τις αντιπαραβάλουν με τις σημερινές.
πηγή: Ιστορία Ε τάξης, βιβλίο δασκάλου
Υπάρχει επαναληπτικό διαγώνισμα της ενότητας αυτής;